מדוע עיצוב נגיש לאתרי אינטרנט הוא הטרנד האחרון בעיצוב אתרים

עיצוב נגיש הוא הטרנד האחרון בעיצוב אתרים. חשוב לדעת מה זה ולמה זה כל כך פופולרי, במיוחד אם אתה מעצב או מפתח שרוצה להתעדכן בטרנדים. מאמר זה יסקור מהו עיצוב נגיש, מדוע חשוב לעסק או לארגון שלך להשתמש בטכנולוגיות ושיטות נגישות וכיצד תוכל להתחיל עם עיצוב אתרים נגיש.

 

היתרונות של עיצוב נגיש

עיצוב נגיש הוא ניצחון לכולם. לא מדובר רק בהנגשת האתר שלכם לאנשים עם מוגבלויות, אלא גם בשיפור חווית המשתמש לכולם.
 
כללי: אתרים נגישים כוללים יותר, מה שאומר שהם מסוגלים להגיע לקהל רחב יותר מאתרים שאינם נגישים. זה כולל אנשים עם מוגבלויות ומבוגרים שעשויים להתקשות בשימוש באינטרנט עקב בעיות ראייה או ירידה קוגניטיבית. אלו גם חדשות טובות עבור משפחות עם ילדים צעירים שרוצות או זקוקות לגישה לתכנים חינוכיים באינטרנט, אך לא רוצות שהם ינווטו בין תוכן למבוגרים או פרסומות באתרים אחרים. 
 
חווית משתמש משופרת: מכיוון שקל יותר למשתמשים שאינם מוגבלים (או לא חושבים שכן) לנווט באתר נגיש, כמו גם לאלה שיש להם צרכים מיוחדים, הדבר מוביל ישירות ל-UX טוב יותר באופן כללי. 
 
דירוגי קידום אתרים משופרים: גוגל מתגמלת שיטות UX טובות בכך שהיא נותנת לך דירוג גבוה יותר בדפי תוצאות החיפוש – כך שאם אתה מנסה אסטרטגיות חדשות כמו עיצוב רספונסיבי או פריסות ידידותיות לנייד מבלי לחשוב אם הן יעבדו על פני פלטפורמות, רוב הסיכויים הם גבוה ששני המבקרים ייצאו אומללים כי המכשירים שלהם לא ייטענו כראוי!

 

חסמים לעיצוב נגיש

עיצוב נגיש אינו מושג חדש. למעשה, זה קיים כבר עשרות שנים והוא דרישה של חוק האמריקנים עם מוגבלויות (ADA). עם זאת, אתרים רבים עדיין חסרים תכונות נגישות שהופכות אותם לשמישים על ידי אנשים עם מוגבלויות. החסם העיקרי להטמעת עיצוב אתרים נגיש הוא עלות – או ליתר דיוק, היעדרה. בעוד שחברות מסוימות עשויות לראות בכך הזדמנות לחתוך פינות ולחסוך כסף בעלויות הפיתוח, חשוב לזכור שזה עלול לחזור לרדוף אותך בהמשך אם האתר שלך לא יעמוד בחוקים הפדרליים או ציפיות הלקוחות.
 
 

שיטות עבודה מומלצות לעיצוב נגיש

עיצוב נגיש הוא הפרקטיקה של בניית אתרים הניתנים לשימוש על ידי אנשים עם מוגבלויות. חשוב לציין שלא מדובר רק בהפיכת האתר שלך ליפה, אלא להבטיח שכולם יוכלו להשתמש בו. כדי לעשות זאת, אתה צריך להתחשב בכל המשתמשים – לא רק את אלה שיכולים לראות או לשמוע מספיק טוב כדי להשתמש בעכבר ובמקלדת (או אפילו במסך מגע). אנשים מסוימים עשויים להתקשות בקריאת טקסט על המסך עקב בעיות ראייה כמו דיסלקציה או עיוורון צבעים; ייתכן שאחרים לא יוכלו להשתמש בעכבר כלל מכיוון שהם משותקים מתאונה או מחלה כגון טרשת נפוצה (MS). בנוסף, חלק מהאנשים פשוט לא מדברים אנגלית שוטפת ובכל זאת רוצים גישה לתוכן האתר שלך בשפת האם שלהם. כדי להבטיח נגישות בכל המכשירים והפלטפורמות: 
 
עיצוב לכל המשתמשים: ודא שהאתר שלך נראה טוב לא משנה באיזה מכשיר משתמשים המבקרים – ממחשבים שולחניים ועד לסמארטפונים וטאבלטים ועד לשעונים חכמים!
 
 

כלים לעיצוב נגיש

מספר כלים זמינים כדי לעזור לך להפוך את עיצובי האינטרנט שלך לנגישים יותר,כוללים: 

 

קוראי מסך: אלו הן תוכנות הקוראות את הטקסט בדף אינטרנט ומאפשרות לאנשים לקויי ראייה להשתמש באינטרנט. הם שימושיים כאשר אתה רוצה לבדוק אם האתר שלך קל למשתמשים אלה לניווט ולהבין. 

 

בודק ניגודיות: כלים אלו מודדים עד כמה שני צבעים מנוגדים זה לזה, מה שחשוב לאנשים שמתקשים להבחין בין גוונים דומים (לדוגמה, עיוורון צבעים אדום-ירוק). 

 

מאמת קוד: אלה מבטיחים שהקוד תואם להנחיות הנגישות שנקבעו על ידי WAI-ARIA (יוזמת נגישות לאינטרנט – יישומי אינטרנט עשירים נגישים).

 
 

תקני נגישות לאינטרנט

נגישות לאינטרנט היא הנוהג של הפיכת אתרים לשימושים על ידי אנשים עם מוגבלויות. זהו מונח רחב המקיף תקנים רבים ושונים, כולל WCAG 2.0 וסעיף 508 של חוק השיקום של 1973 (המחייב סוכנויות פדרליות להנגיש את אתרי האינטרנט שלהם).
 
ADA מייצג את Americans with Disabilities Act, חוק משנת 1990 המחייב התאמות ציבוריות – כולל עסקים ומשרדי ממשלה – להיות נגישות לאנשים עם מוגבלות.
 
 

עיצוב נגיש למכשירים ניידים

עיצוב רספונסיבי הוא טכניקה המאפשרת ליצור אתר אינטרנט שמתאים למכשיר בו הוא נצפה, בין אם זה מחשב שולחני, טאבלט או סמארטפון. על ידי שימוש בטכניקות עיצוב רספונסיבי, אתה יכול לבצע אופטימיזציה של האתר שלך עבור מכשירי מגע ולוודא שכל המשתמשים יכולים לנווט בו בקלות ללא קשר לאיזה מכשיר הם משתמשים. 
 
חשוב גם לבצע אופטימיזציה עבור מכשירים ניידים כך שאנשים עם מוגבלויות יוכלו לגשת לאתר שלך בקלות. אחת הדרכים לעשות זאת היא באמצעות תכונות ARIA בקוד HTML5 (אלמנטים כמו <button> או <input type=”text”>). תכונות אלו מאפשרות לקוראי מסך לדעת באיזה סוג של אלמנט הם מתמודדים כדי שיוכלו להבין טוב יותר את מטרתו ותפקודו במבנה העמוד. 
 
 

עיצוב נגיש במקום העבודה

עיצוב נגיש הוא מרכיב מכריע עבור מקום העבודה. מדובר בגישה שווה למידע, מסמכים ותמיכה בטכנולוגיה מסייעת. מסמכים נגישים הם אלה שניתן לקרוא על ידי אנשים עם מוגבלות, לרבות אלה הסובלים מלקויות ראייה כגון עיוורון או ראייה חלקית (ראייה לקויה), דיסלקציה או קשיי למידה אחרים כגון הפרעת הספקטרום האוטיסטי.
 

 דוגמאות למסמכים נגישים כוללים:

 

– דפי אינטרנט עם טקסט חלופי לתמונות (תגיות alt). אלה משמשים קוראי מסך שקוראים בקול תוכן בדפי אינטרנט כדי שאנשים שאינם יכולים לראות אותם יוכלו – להבין מה הם אומרים

 

– קובצי PDF עם תיאורי טקסט חלופיים

 

– מסמכי Word המכילים תוכן עניינים המאפשרים למשתמשים לנווט במהירות בין חלקים ללא צורך לגלול בין דפי המסמכים באופן ידני. 

 

עיצוב נגיש בחינוך

– עיצוב נגיש הוא טרנד שהולך וגדל בפופולריות, והוא לא מיועד רק לעסקים. חינוך נגיש הוא חלק חשוב בגישה שווה לחינוך ותמיכה בתלמידים עם מוגבלויות על ידי מתן: 
 
– גישה שווה לחומרים חינוכיים (ספרי לימוד, מבחנים) 
 
– תמיכה בטכנולוגיה מסייעת (קוראי מסך)
 
 

סיכום

אם אתה מעצב אתרים ורוצה להישאר בקדמת העקומה, אז הגיע הזמן ללמוד על עיצוב נגיש. אתרים נגישים קלים יותר לאנשים עם מוגבלויות לשימוש, וזו הסיבה שהם הופכים פופולריים יותר. אתרים נגישים קיימים כבר זמן מה, אך כיום הם נמצאים בשימוש תכוף יותר על ידי מעצבים מכיוון שהם הפכו ידידותיים יותר למשתמש מאי פעם. אנשים עם מוגבלויות יכולים לגשת לאתרים אלו ללא בעיות כלל!